Piet Dieleman Atelier

Over Willem Baars Projects
In de zomer 1997 opende kunsthistoricus Willem Baars zijn kunstruimte in de Amsterdamse Plantage buurt. De eerste jaren lag de nadruk op de kunsthandel met als specialisatie werk op papier van modern masters. De eerste tentoonstelling in december 1997 was een mix met grafiek van de Duitse expressionisten Hermann M. Pechstein, Lovis Corinth en Ksathe Kollwitz en de Amerikaanse Pop-Art kunstenaars Andy Warhol, Tom Wesselmann en Roy Lichtenstein. Die reikwijdte was en is nog steeds de leidraad voor de galerie. De pijlers van het bedrijf zijn in de eerste plaats passie en toewijding maar ook het wetenschappelijk perspectief waarmee kunst wordt benaderd en beoordeeld. Willem Baars Projects is meer dan alleen een galerie maar is ook een kenniscentrum dat lezingen organiseert, publicaties verzorgt en deelneemt aan het publieke debat. In de afgelopen twintig jaar heeft Willem Baars over diverse onderwerpen en kunstenaars gepubliceerd.
Vanaf 2003 zijn de activiteiten uitgebreid met het actief vertegenwoordigen van kunstenaars. De combinatie van moderne masters en hedendaagse kunst heeft sindsdien de programmering bepaalt. De eerste tentoonstellingen en projecten met hedendaagse kunst waren gericht op jonge Indiase kunstenaars. Nog voor de internationale hype toonde de galerie werk van Jitish Kallat, Sudarshan Shetty, Riyas Komu en T.V. Santosh. Met de verhuizing naar de huidige ruimte op de Hoogte Kadijk in 2010 is het galerieprogramma uitgebreid met de vertegenwoordiging van een aantal vooraanstaande Nederlandse kunstenaars. De focus ligt daarbij op schilder- en beeldhouwkunst. Met succes heeft de galerie, mede door de herkenbare programmering en de goede samenwerking met musea en curatoren, een niet meer weg te denken positie verworven in de Nederlandse kunstwereld. Wij nemen deel aan kunstbeurzen onder andere Art Rotterdam en maakt gebruik van Artnet als platform om onze kunstenaars onder de aandacht te brengen van een internationaal publiek.
Met regelmaat worden curatoren/kunstenaars uitgenodigd om presentaties met een internationale context samen te stellen. Na India is de aandacht de laatste jaren verlegd naar Japan en het Midden Oosten. Een mijlpaal was de tentoonstelling The New Middle East in 2011 die de galerie internationaal op de kaart heeft gezet. De toen nog relatief onbekende kunstenaars Ahmed Mater, Abdulnasser Gharem en Rana Begum waren te zien op de Hoogte Kadijk. Ook de indrukwekkende presentatie in 2017 met werken van de Japanse minimalist Tadaaki Kuwayama was een hoogtepunt. Deze tentoonstelling was het resultaat van de samenwerking met Gallery Yamaguchi kunst-bau uit Osaka. Het zoeken en vinden van verbanden en verbonden op nationaal en internationaal niveau is essentieel om een uitdagend programma te kunnen blijven verzorgen en tevens van belang om de galerie staande te houden in de veranderende marktomstandigheden.
Directeuren
Willem Baars
Galerie Manager
Michiel Simons

• • • • • •